Wat is een tracking code? Inzicht in websitebezoekers
Een tracking code is een klein stukje code, vaak geschreven in de vorm van JavaScript, dat in de HTML-broncode van een website wordt geplaatst. Met deze code kunnen marketeers en adverteerders het gedrag van bezoekers volgen en op basis hiervan activiteiten in kaart brengen. Het is goed om te benoemen dat dit consequenties heeft voor de privacy van de gebruiker. Maar wat is een tracking code nu precies en wat kun je met deze informatie allemaal doen? Om je hier meer informatie over te verschaffen zullen we hieronder kort stilstaan bij alle benodigde informatie omtrent een tracking code.
Definitie van een tracking code
Een tracking code is in feite de technische implementatie van een cookie. Het kan ook verwijzen naar speciale pixels die op de pagina staan of de analyse van logbestanden, met als hoofddoel de activiteiten van een gebruiker in kaart te brengen. Het is tevens goed om te benoemen dat voor iedere webpagina een HTML-document een tracking code kan gebruiken, waardoor het voor ontwikkelaars van websites eenvoudig is om deze te installeren. Hierdoor hoef je maar één basiscode te gebruiken en kun je per pagina informatie verzamelen, waardoor je alle benodigde informatie hebt om marketingfunnels neer te zetten.
Tools van Google
Je kunt met behulp van de Google Tag Manager eenvoudig alle tracking codes bijhouden en dat is natuurlijk erg prettig. De code bevindt zich dan niet meer direct in de broncode van iedere pagina, maar wordt aan de tag manager-account toegevoegd. Hierdoor heb je alles centraal en hoef je je geen zorgen meer te maken dat je zelf alles handmatig moet toevoegen, wat het beheer aanzienlijk vereenvoudigt.
Privacy
Daarnaast is het goed mogelijk om een IP-adres te anonimiseren, waardoor er geen directe persoonlijke informatie wordt opgeslagen. Als we kijken naar de wetgeving in Europa is het echter vereist om vooraf de bezoeker op de hoogte te stellen van de tracking code op de website. Hierbij is het natuurlijk vanzelfsprekend dat alle websites een knop hebben geïntegreerd waarbij staat “accepteer cookies”. Bij een aantal websites is het ook mogelijk om zelf de mate van tracking te selecteren (bijvoorbeeld alleen functionele cookies accepteren). Wist je tevens ook dat websites buiten de EU, maar die zich richten op Europese landen, moeten voldoen aan deze richtlijnen? Dit wordt geregeld door wetgeving zoals de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming).
Veelgestelde vragen over tracking codes
Wat is het primaire doel van een tracking code?
Het primaire doel van een tracking code is het verzamelen van gegevens over gebruikersgedrag op een website. Deze informatie stelt marketeers en adverteerders in staat om de effectiviteit van hun campagnes te meten, advertenties te optimaliseren en gerichte doelgroepen te creëren voor marketingdoeleinden.
Hoe werkt een tracking code technisch gezien?
Technisch gezien is een tracking code meestal een stukje JavaScript dat in de HTML-code van een webpagina wordt ingevoegd. Zodra een gebruiker de pagina bezoekt, wordt de code uitgevoerd, die vervolgens informatie verzamelt over de interactie van de gebruiker (zoals bezochte pagina’s, kliks, tijd op site) en deze doorstuurt naar een analyseplatform.
Wat is de rol van Google Tag Manager bij tracking codes?
Google Tag Manager (GTM) is een tool waarmee je tracking codes (tags) op een centrale plek kunt beheren en implementeren, zonder direct de websitecode aan te passen. Dit vereenvoudigt het proces aanzienlijk, vermindert fouten en versnelt de implementatie van verschillende trackingpixels voor analyse, advertenties of conversiemeting.
Welke privacy-implicaties zijn er bij het gebruik van tracking codes?
Het gebruik van tracking codes heeft belangrijke privacy-implicaties omdat ze gebruikersgedrag volgen. In Europa vereist wetgeving zoals de AVG dat websites expliciete toestemming vragen (via een cookiebanner) voordat tracking codes worden geactiveerd. Ook moeten gebruikers geïnformeerd worden over het type data dat verzameld wordt en het doel ervan, en moet het IP-adres geanonimiseerd kunnen worden.
Kan een tracking code me helpen met mijn SEO?
Direct heeft een tracking code geen invloed op je SEO-ranking. Echter, de data die via tracking codes (zoals Google Analytics) wordt verzameld, is cruciaal voor het optimaliseren van je SEO-strategie. Inzichten in gebruikersgedrag, conversies en de effectiviteit van content helpen je om je website te verbeteren en zo indirect je organische vindbaarheid te vergroten.