Wat komt er allemaal bij een leuk webdesign kijken?
Als we gaan kijken naar alle losse onderdelen welke bij een webdesign komen kijken dan kunnen we een gigantische gedetailleerde lijst maken met hoe wat en waar op te letten maar misschien is het makkelijker om te beginnen met wat simpele zaken:
- Waarom is de homepage zo belangrijk?
- Wat is een effectieve layout van de homepage?
- Wat voor tekst/ plaatjes moeten er op de homepage?
- Hoe belangrijk is een gebalanceerd webdesign?
Waarom is de homepage zo belangrijk?
Vaak is de homepage de eerste pagina welke je bezoekers te zien krijgen, als het niet de eerste pagina is dan is het in ieder geval altijd een basis waar jou bezoekers naar terug kunnen gaan. Stel een bezoeker komt op pagina X en vind niet meteen waar hij/zij naar op zoek is, als hij/ zij niet meteen de pagina dicht klikt en naar het volgende zoek resultaat van de zoekmachine gaat, zal de zoektocht waarschijnlijk via de homepage zich verder vervolgen.
Zie de homepage als een medewerker in de winkel waar je jou vragen aan kunt stellen, in principe moet je via wat algemene vragen (hoofd onderwerpen) naar jou uiteindelijke doel gebracht worden. Stel je staat in een grote winkel en zoekt een rode trui, de medewerker zal jou niet alle truien laten zien maar kan jou wel richting de afdeling sturen waar de truien verkocht worden. Eenmaal op deze afdeling aangekomen kun je naar de rode truien toe.
Op jou website is het probleem nu eenmaal dat er niemand aanwezig is om de bezoeker de juiste kant op te sturen, met een live chat is het makkelijker maar het is beter (en goedkoper) als de bezoeker zelf kan vinden waar men naar op zoek is.
De kans dat een bezoeker op de homepage terecht komt is nu eenmaal erg groot, doordat dit vaak gebruikt wordt om de belangrijkste onderwerpen te tonen kan de bezoeker ook via de homepage waarschijnlijk het onderwerp vinden wat hij/zij zoekt. Het is voor veel mensen standaard om de homepage te bezoeken, puur om te kijken of het onderwerp waar ze naar op zoek zijn erbij staat. En als men in eerste instantie op jou homepage terecht komt dan is dit de eerste indruk welke jij jou bezoeker geeft, en je weet, de eerste indruk is super belangrijk!
Als je homepage er niet interessant uit ziet of het onderwerp staat er niet bij, dan ben je de bezoeker kwijt en gaat men op zoek naar een andere website waar men wel zo snel mogelijk antwoord krijgt op de vraag die men heeft, het enigste wat men wil is of het producten vinden wat men zoekt, of de vraag beantwoord krijgen welke men gesteld heeft.
In ieder geval wil de bezoeker zo snel mogelijk geholpen worden.
Hierdoor komen we bij het volgende deel:
Wat is een effectieve layout van de homepage?
Een webdesign bureau weet als geen ander dat de homepage is niet zo maar 1-2-3 in elkaar gezet, er dient echt een goede planning gemaakt te worden over welke informatie waar wordt neergezet.
Heel simpel gezegd, een bezoeker begint linkbovenaan en scant jou homepage als een soort “F/E” van links naar rechts waarbij ze waarschijnlijk niet helemaal rechts onderin gaan kijken want daar staat vaak de minst interessante info of zelfs helemaal geen.
Hier kun je het exacte onderzoek lezen en zie je ook een “hitte kaartje” waarop wordt aangegeven waar men op focussed: https://www.nngroup.com/articles/f-shaped-pattern-reading-web-content/
Op basis van dit onderzoek kun je eigenlijk zien dat het “willekeurig” plaatsen van de vakjes en tekst geen optie is en hier echt een strategie achter dient te zitten. Een website laten maken (of zelf maken) moet echt goed over nagedacht worden.
Verder voor we je een voorbeeld layout geven willen we je nog meegeven dat de hoeveelheid tekst op je homepage heel belangrijk is. Deze dien je zo efficiënt mogelijk op te zetten, niet zo zeer als een goed en leuk leesbaar verhaal (zoals we hier proberen) maar steekwoorden en korte zinnen om je bezoeker direct door te sturen naar jou detail pagina’s over jou onderwerpen. Zorg er altijd voor dat de “Call to action” duidelijk is en de bezoeker weet waarop te klikken om verder te gaan.
Wil je je helemaal aan de “F” houden dan krijg je dit soort layouts:
Wil je het niet zo letterlijk nemen dan zoomen we graag in op wat echte voorbeelden van buitenlandse websites zodat je er meer gevoel bij kunt krijgen.
In 1 oog opslag zie je hier dat het een “schone” website is met niet te veel tekst, duidelijke menu balken en er wordt eigenlijk gevraagd aan de bezoeker om 2 keuzes te maken. “Ik heb een huis” of “ik heb een bedrijf” veel simpeler en duidelijker kan het niet als je toch jou bezoeker wilt aansporen om iets te doen.
Voor een webshop kun je de categorieën goed zichtbaar maken bovenaan en kun je jou bezoeker de perfecte indruk van jou producten geven door een mooie slider met hierop een “Call to action” als “Bestel nu”. Met dit soort layout geef je jou bezoeker eigenlijk meteen mee dat ze een categorie moeten selecteren of op jou promotie kunnen klikken.
Het is dan belangrijk dat op de homepage een bezoeker wederom meteen door kan naar wat hij/zij een interessant onderwerp vind. In dit geval wordt de stijl meteen duidelijk gemaakt van de kleding welke verkocht wordt door deze aan de linkerkant goed in het zicht te plaatsen.
Een blog of krant, wij prefereren wel een beter zichtbaar menu maar als je een blog hebt puur over actualiteiten en bijvoorbeeld maar 1 onderwerp dan is het mogelijk om alleen met plaatjes/ blog berichten te werken zoals je hier kunt zien.
Een restaurant, meteen een impressie geven van wat je serveert en mensen duidelijk op vallend de keuze geven met het menu.
Wil je meer webdesign voorbeelden, verschillende layouts of zoek je andere informatie dan we je op deze pagina hebben laten zien, kijk even hier. Mocht er nog steeds niet bij staan wat je zoekt, neem svp contact op dan zoeken we de info voor jou er bij!
Heb je hier leuke voorbeelden gezien en wil je graag meer lezen over een webdesign behalve de homepage, lees dan deze pagina over SEO webdesign, waarin we je uitleggen hoe je landingspagina’s op kunt zetten voor jou bezoekers.
Wil je een webdesign offerte? Dan kunnen we deze uiteraard voor je opstellen als je denkt dat wij de juiste partij voor jou zijn om mee samen te werken.