Wat zijn touchpoints?

Wat zijn touchpoints?

Wat zijn touchpoints?

Touchpoints wat zijn dit nu precies? Touchpoints zijn momenten waarbij een consument interactie heeft met een organisatie. Tijdens deze momenten kan een bedrijf goede indruk maken middels marketing om zodoende een doelgroep aan te spreken. Door de opkomst van het internet naar er veel meer mogelijkheden om contact op te zoeken met een klant. Om deze reden is het goed om te kijken naar een online strategie die gemaakt dient te worden. Maar hoe wordt het beste ontwikkeld en waar kun je het beste naar kijken als je hier gebruik van wilt maken. We zullen op deze pagina kort stilstaan bij de mogelijkheden zodat je zeker weet dat je een goede keuze zult maken.

Definitie van touchpoints

Als we kijken naar een bedrijf die een specifiek product wilt verkopen is het dus noodzakelijk dat er contact gelegd dient te worden met een klant. Vanaf de eerste kennismaking tot de levering vinden er contactmomenten plaatst die we ook wel touchpoints noemen. In de marketing noemen dit proces ook wel een sales funnel of een verkoop rechter die steeds smaller wordt naarmate de consumenten steeds verder in het proces komen. Als we kijken naar het algehele proces zijn we dat er over het algemeen vijf fases worden gefineerd in een aankoopproces. Hierbij kunnen we denken aan:

  • Iemand is bijvoorbeeld niet blij met zijn nieuw gekochte tv en komt naar een bedrijf toe om een nieuwe televisie aan te schaffen.
  • Informatie opzoeken. De consument zal meer informatie gaan opzoeken op het internet naar televisies. Hierbij zullen ze vaak gebruik maken van de zoekmachines van Google.
  • Het bekijken van alternatieven. Allemaal goed natuurlijk, maar ze zullen op het internet ook diverse bronnen met elkaar doen vergelijken om te kijken wat de alternatieven zijn zodat de consument nooit teveel betaald.
  • Een aankoopbeslissing. Hierbij worden alle voordelen en nadelen met elkaar afgewogen. Op basis hiervan kan de online user reviews maken voor de consument.
  • Tot slot de after sales communicatie. Na de levering zul je merken dat het bedrijf een mail stuurt met reviews zodat je altijd een goed antwoord krijgt.

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijke touchpoints waarbij het goed is om als bedrijf indruk te maken op je klanten, maar meer is niet altijd beter. Het kan namelijk ook zo zijn dat je bij de zwakste schakel van je keten uitkomt en dat wil je natuurlijk voorkomen.