Wat is put out pricing?

Wat is put out pricing?

Wat is put out pricing?

Put out pricing kan belangrijk zijn voor een fabrikant of voor iemand die producten door verkoopt. Het gaat hierbij om een bepaalde strategie om veel klanten binnen te halen en producten in een hoge afzet te verkopen. Bij put out pricing gaat het erom dat er veel producten worden verkocht voor een lage prijs. Hierbij wordt vaak niet gefocust op een specifieke doelgroep. Door de lage prijs is de winst op deze producten laag, maar heeft het wel een groot bereik. De lage prijzen op deze producten zijn soms tijdelijk of een actie, soms is het zo dat de prijzen gewoon wat lager liggen. Soms is het zelfs zo dat een bedrijf verlies maakt door deze strategie te gebruiken.

Het gaat erom dat deze strategie voor sommige bedrijven wél gunstig kan zijn. Op deze manier kunnen bedrijven veel producten verkopen met weinig winst waardoor ze misschien de volgende keer groter kunnen inkopen en voor nu meer klanten binnenhalen. Wanneer de klanten zijn binnengehaald, kunnen zij verdere interesse hebben in de producten die het bedrijf verkoopt en kunnen ze daar weer winst mee maken omdat het bereik uitgebreid is.

Deze strategie wordt ook wel gebruikt om concurrenten van de markt te drukken. Doordat jij als bedrijf de producten of diensten voor heel weinig geld verkoopt, kan het zo zijn dat bezoekers of klanten bij een ander bedrijf weg gaan. Op die manier haal jij klanten weg bij andere bedrijven die soortgelijke producten verkopen. Deze klanten kopen dan bij jouw bedrijf iets in plaats van bij de ander, waardoor jij in de toekomst meer winst kunt maken. Zo heb jij eigenlijk een soort voorsprong opgebouwd in tegenstelling tot de concurrent.

Welke bedrijven gebruiken deze strategie veel?

De put out pricing strategie wordt vooral gebruikt door grote bedrijven die het zich kunnen veroorloven iets minder inkomsten te hebben of geld te verliezen. Dit kunnen grote telecom bedrijven zijn, die bepaalde diensten voor een lage prijs verkopen. Vaak zie je dat bestaande klanten over stappen naar een ander telecom bedrijf, om bij een goedkopere provider terecht te komen. Daarnaast gebeuren dit soort dingen ook in de wereld weide bedrijven zoals Apple en Samsung. Mensen die van het ene merk op het andere merk overstappen door een korting of een andere reden die hen over de streep haalt. Er zijn ook andere manieren om de put out pricing aan te pakken. Bedrijven die een bezorg functie hebben, kunnen ervoor kiezen om gratis verzenden/bezorgen een optie te maken. Dit doen ze vaak vanaf een bepaald bedrag, maar het wordt steeds meer gratis gedaan om klanten te trekken. Door de verzending/bezorging gratis te maken, en dus gebruik te maken van put out pricing, onderscheidt een bedrijf zich van hun concurrenten en zullen mensen sneller wat bestellen bij hen. Dit kan oplopen van een eet tent naar een grote online webshop. Het valt allemaal onder put out pricing.