Wat is retailmarketing?

Wat is retailmarketing?

Wat is retailmarketing?

Retailmarketing is een vorm van marketing die belangrijk is voor de detailsectie. Hierbij wordt er gericht op winkels en bijvoorbeeld webshops. Deze winkels richten zich dan ook op de eindconsument die uiteindelijk het product wellicht willen kopen. Al deze webshops en winkels vallen onder de term retail. Hiervoor heb je natuurlijk marketing nodig die gericht is op de eindconsument. Hierbij moet overigens wel goed gelet worden op de gefocuste doelgroep en moet er gekeken worden naar de behoefte en wensen van deze doelgroep. Bij retailmarketing wordt er niet gekeken naar de promotie naar bedrijven, maar wordt er vooral gefocust op de consument. Dit kun je natuurlijk adverteren via de radio maar ook via de krant en eventuele tijdschriften. Dit zijn niet de enige mogelijkheden die je kan uitvoeren om te adverteren er kan ook geadverteerd worden in de winkel of webshop zelf. Hierop wordt er meestal promotie gedaan zodat de verkoop van producten of diensten omhoog kan schieten. Hierbij wordt er ook vaak de nadruk gelegd op mensen die al klanten zijn. Zo focussen ze zich op klanten die aanwezig zijn in een winkel of op een webshop. In een winkel maken ze dan bijvoorbeeld gebruik van paspoppen. Of maken ze gebruik van werknemers de informatie over een product kunnen geven. Op een webshop maken ze gebruik van chatbots die je met problemen kunnen helpen.

Hoe werkt marketing in de retail?

Uit onderzoek is bijvoorbeeld gebleken dat in restaurants vrouwelijke serveersters meer fooi krijgen dan mannen. Dit betekent dat vrouwelijke serveersters bijvoorbeeld beter aanslaan bij de klant dan de mannen. Dit kan je zien als een vorm van retailmarketing. Dit zijn kleine veranderingen die ervoor kunnen zorgen dat de omzet en de winst van een bedrijf omhoog gaan. Het is belangrijk dat je naar alle kleine dingen kijkt die eventueel beter kunnen. Daarnaast kan het ook zijn dat een winkel een speciale actie in de winkel heeft. Dit kan bijvoorbeeld een bak zijn met actieproducten. Op deze manier lok je de klant om de actieproducten te kopen. Op deze manier kan je op veel verschillende manieren extra omzet maken.