Wat is linkbuilding en waarom is het belangrijk?

Of u nu nieuw bent met linkbuilding of al een tijdje bezig bent, we weten zeker dat je iets nuttigs in deze gids zult vinden. Het landschap van SEO en linkbuilding is altijd aan het veranderen en het belang van het bouwen van hoogwaardige links is nog nooit zo groot geweest. De noodzaak om hoogwaardige campagnes te begrijpen en te implementeren is essentieel als je online wilt gaan concurreren en gedijen, en dat zal niet snel veranderen.

Er zijn twee fundamentele manieren waarop de zoekmachines links gebruiken:

  • Om nieuwe webpagina’s te ontdekken
  • Om te helpen bepalen hoe goed een pagina moet worden gerangschikt in de resultaten

Zodra zoekmachines pagina’s op het web hebben doorzocht, kunnen ze de inhoud van die pagina’s extraheren en aan hun indexen toevoegen. Op deze manier kunnen ze beslissen of een pagina van voldoende kwaliteit is om goed gerangschikt te worden voor relevante zoekwoorden. Wanneer ze dit beslissen, kijken de zoekmachines niet alleen naar de inhoud van de pagina; ze kijken ook naar het aantal links naar die pagina van externe websites en de kwaliteit van die externe websites. Over het algemeen geldt dat hoe meer websites van hoge kwaliteit naar jou worden gelinkt, hoe groter de kans is dat je een goede positie in de zoekresultaten krijgt.

Dat is wat linkbuilding is, het verkrijgen van kwaliteit links.

Links als een rangorde-factor hebben ertoe geleid dat Google eind jaren negentig de zoekmachinemarkt begon te domineren. Een van de oprichters van Google, Larry Page, heeft PageRank uitgevonden, die Google altijd gebruikte om de kwaliteit van een pagina te meten, deels op basis van het aantal links dat ernaar verwijst. Deze statistiek werd vervolgens gebruikt als onderdeel van het algehele ranking-algoritme en werd een sterk signaal omdat het een zeer goede manier was om de kwaliteit van een pagina te bepalen.

Het was zo effectief omdat het was gebaseerd op het idee dat een link kan worden gezien als een stem van een pagina, d.w.z. dat het geen stem krijgt als het dit niet verdient. De theorie is dat, wanneer iemand linkt naar een andere website, ze effectief zeggen dat het een goede bron is. Anders zouden ze er niet naar verwijzen, net zoals je een vriend niet naar een slecht restaurant zou sturen.

SEO’s ontdekten echter al snel hoe ze PageRank en zoekresultaten voor gekozen zoekwoorden konden manipuleren. Google is actief op zoek gegaan naar manieren om websites te vinden die zoekresultaten manipuleerden en begon regelmatig updates uit te rollen die specifiek waren gericht op het filteren van websites die het niet waard waren om te worden gerangschikt.

Dit heeft er ook toe geleid dat Google een aantal technieken voor linkbuilding, die voorheen als prima werden beschouwd, begon te schrappen, bijvoorbeeld door jou website toevoegen aan zo veel mogelijk verzamel sites (startpagina’s) en daarvoor een link te krijgen. Het is nog steeds van toegevoegde waarde maar lang niet meer zo veel als het vroeger was waardoor veel sites destijds terug gevallen zijn in de resultaten.

Meer recentelijk heeft Google actief de ranglijsten aangepast met websites die geprobeerd hebben deze technieken overmatig te gebruiken – vaak aangeduid als over-optimalisatie – te gebruiken in hun linkbuilding. De reguliere Penguin-updates van Google zijn zo’n voorbeeld. Weten welke linkbuildingtechnieken moeten worden vermeden en binnen de richtlijnen van Google moeten blijven, is een belangrijk onderwerp dat we verderop in deze handleiding zullen bespreken.

 

Tegenwoordig bestaat page rank niet meer maar hebben diverse bedrijven getracht dit over te nemen, denk aan MOZ, Majestic en Ahrefs, ze hebben allemaal hun eigen statistiek gemaakt.