Graag maken wij eerst een introductie met wat de verschillen zijn, daarna gaan wij pas over naar wat wij voor jou kunnen betekenen.

Behalve een standaard webdesign heb je natuurlijk een SEO webdesign waarbij bij de bouw meteen alles wordt meegenomen als het gaat om jou on-line vindbaarheid in de welbekende zoekmachines. De focus is niet alleen op een mooie layout met de wensen van de klant maar ook op de techniek achter de pagina’s, structuur van de gehele website en eventueel ook conversie in het achterhoofd gehouden. Vaak dien je jezelf de vraag te stellen: Doet het er wel toe wat jij mooi vind? Het gaat er namelijk in veel gevallen helemaal niet om wat jij mooi vind maar wat de bezoekers mooi vinden en wat voor jou uiteindelijk geld op brengt.

Deze pagina gaat over:

  • Wat is het verschil tussen SEO webdesign en een standaard design
  • Hoe dient de website structureel opgebouwd te zijn
  • Welke technieken of details zijn belangrijk
  • Welke basis heb je nodig voor SEO
  • Linkbuilding / extern optimaliseren
  • Zelf uitvoeren of laten uitvoeren

 

  • Wat is het verschil tussen een SEO webdesign en een standaard design.

Om heel eerlijk te zijn kun je niet zo maar aan jou site ontwerp beginnen zonder eerst het volledige voortraject te zijn doorgelopen, we hebben het hier over een zoekwoorden en concurrentie analyse.

Uiteraard kun je altijd een basis ontwerp on-line zetten maar als jou strategie niet klaar is met welke specifieke onderwerpen waar op jou website moeten staan kan het zijn dat je later van jou “standaard” design af dient te stappen omdat het simpel gezegd niet past.

Iedereen dient specifiek op basis van hun onderwerp te bepalen hoe de website eruit komt te zien, je bepaald jou hoofd onderwerpen (als je een auto website hebt pak je misschien auto merken) en vervolgens werk je uit waar mensen naar zoeken, bijvoorbeeld naar een Rode Porsche. Echter is het heel belangrijk om dit van tevoren goed uit te zoeken.

  • Hoe dient de website structureel opgebouwd te zijn

Stel je maakt jou site aan op de volgende manier:

www.auto.nl/porsche/rood/

En het blijkt dat mensen eigenlijk niet naar een Porsche rood zoeken maar in de zoekmachine “Rode Porsche 911” vaker intypen dient eigenlijk dit al in jou URL te zitten. Met andere woorden:

www.auto.nl/porsche/rode-porsche-911/ of www.auto.nl/porsche/rode-911/

Uiteraart kun je helemaal de link uitwerken als www.auto.nl/porsche/rode/911/ maar puur afhankelijk van wat jij wenst te bereiken.

In het laatste voorbeeld dien je bijvoorbeeld 3 pagina’s op te zetten.

1tje over porsche, 1tje over rode porsche, 1tje over rode porsche 911, echter waar laat je dan jou pagina puur over de porsche 911? J

Misschien wordt er helemaal niet gezocht op een rode porsche en stel je deze pagina voor niets op en wordt jou website overdreven complex

  • Welke technieken of details zijn belangrijk?

Vroeger was het vrij simpel, je diende per pagina het keyword vaak te laten voorkomen en je was ongeveer klaar. Tegenwoordig dien je naar iets andere factoren te kijken, komt het keyword terug in de link? www.auto.nl/rode-porche-911/, staat het keyword in de H1 en H2? Staat het nog een aantal keer ergens anders in de tekst? Heb je een plaatje erbij welke over hetzelfde onderwerp gaat? Verwijs je naar een autoritaire website?

Momenteel als je het keyword in een tekst van 450 woorden bijvoorbeeld 10x laat terugkomen is er een grote kans dat je door de zoekmachines juist lager in de resultaten wordt geplaatst omdat de machine dit leest als “on-natuurlijk” en jij aan het over optimaliseren bent.

Dan is het belangrijk hoe jou pagina’s intern gelinked worden, verwijst jou homepage direct naar deze pagina of zit hier nog een stapje tussen? In principe moet je er van uit gaan dat hoe meer klikken van de homepage een pagina vandaan is, hoe moeilijker hij te ranken is, behalve als je off-site techniek gaat meetellen.

Tegenwoordig worden de off-site technieken steeds belangrijker, hoeveel verwijzingen heb jij van andere domeinen, staan andere links naar jou site in een bepaalde tekst of gewoon los? Stel je hebt een pagina heel diep in jou website maar deze is super interessant voor jou lezers, als jij veel referenties weet te verkrijgen voor deze pagina dan is het zeer goed mogelijk dat deze hoog in de zoek resultaten komt te staan ondanks dat hij ver van de homepage verwijdert is.

In het kort, site structuur + externe verwijzingen zijn de laatste jaren vele malen belangrijker geworden.

  • Welke basis heb je nodig voor SEO

Dit is een combinatie tussen jou strategie en waar mensen naar op zoek zijn. Ben je bereid bijvoorbeeld jou assortiment uit te breiden naar iets waar meer mensen naar op zoek zijn of wil je je focussen op jou niche markt? Als je op jou niche focussed is het belangrijk om de perfecte woorden te vinden en ook jou hele website af te stemmen. Wil je iets breder gaan dien je ook aan een wat bredere structuur te denken van jou site.

Vaak als je het over een SEO webdesign hebt begin je echt bij de basis, jou strategie, vervolgens een zoekwoorden onderzoek met concurrentie onderzoek en gebruik je dit als uitgangspunt om de rest van jou site op af te stellen.

Tot nu toe hebben we veel gekeken naar de optimalisatie welke jij zelf kunt uitvoeren en ook zelf in de hand hebt, de externe optimalisatie is net weer iets anders.

  • Linkbuilding / extern optimaliseren

Als je eenmaal de basis goed hebt opgezet ga je vaak kijken naar externe factoren, hier komt al snel linkbuilding om de hoek kijken.

Jou website kan nog zo goed “SEO technisch” in elkaar zitten, als de zoekmachines geen signalen krijgen dat jou content super interessant is zal je ook niet bovenaan in de resultaten terecht komen (mits het geen onderwerp is waar niemand over schrijft). We gaan er bij deze wel van uit dat jij niets unieks aan bied maar iets generieks of in ieder geval iets aan bied waar mensen al naar op zoek zijn.

Het extern optimaliseren wordt steeds belangrijker, waar vroeger het belangrijk was om verwijzingen te krijgen vanuit zo veel mogelijk andere domeinen wordt het nu steeds belangrijker om verwijzingen te krijgen uit domeinen welke autoritair zijn, schrijven over vergelijkbare onderwerpen als jij doet en de verwijzing het liefst bij of in de tekst staat.

Wat is dan autoritair? Lees hier alles over hoe je autoriteit kunt bepalen op basis van diverse hulpmiddelen welke gratis of tegen betaling beschikbaar zijn.

  • Zelf uitvoeren of laten uitvoeren

Uiteraard kun je veel zelf uitvoeren en hebben wij op onze site getracht jou van zo veel mogelijk relevante informatie te voorzien om alle stappen te begrijpen en jou helpen met de keuzes te maken welke nodig zijn om een website op te zetten of te runnen.

Het zelf uitvoeren is mogelijk maar wij begrijpen ook dat jij je bij jou hoofd activiteiten wenst te houden, het is nou eenmaal dat ieder zijn specialiteit heeft. Waarschijnlijk kun jij op een ander vlak veel efficiënter werken en is het misschien helemaal niet goed om je volledig op SEO webdesign te storten.

Graag helpen wij jou met jou on-line activiteiten en gaan wij voor jou aan de slag om voor jou een website zo efficiënt mogelijk op te zetten met een lange termijn planning in het achterhoofd. Wij weten als geen ander hoe wij jou kunnen ondersteunen om meer markt aandeel te behalen en on-line rendement te behalen.

Wil je een webdesign offerte aanvragen? Vul dan hier het contact formulier in of neem telefonisch contact op.