Wat is cpc?
Cpc staat in principe voor cost per click. Dit is een belangrijke term in de marketingwereld en is voor ondernemers super belangrijk als ze hun winst uit een website moeten halen. De clicks worden, berekend door middel van een bezoeker die dingen aan klikt op een website. Dit is waardevolle informatie voor een marketeer en een onderneming. Zo weet je ook waar je op je website belangrijke content moet neerzetten om je klanten te kunnen bereiken. Daarnaast wordt cpc ook gebruik voor het betalen van adverteerders. Zo worden er bij iedere keer als er op een advertentie geklikt wordt uitbetaald. Dit is natuurlijk anders dan cpa, hierbij wordt er per actie betaald. Het ligt eraan wat voor een advertentie je hebt en waarvoor je deze ook wilt gebruiken. En met cpm heb je bijvoorbeeld dat je betaald per 1000 × weergaven het ligt er gewoon aan hoe jij je adverteerder wilt uitbetalen, en wat jou het handigst lijkt. Bij cpc betekent het overigens niet dat je een actie eruit kan halen. Zo kan het zijn dat de meeste bezoekers die op je advertentie klikken geen actie uitvoeren, maar alleen de advertentie lezen. Zo is het zo dat ze dan afhaken, er is natuurlijk wel een kans dat ze later terugkomen om alsnog een actie uit te voeren. Het sluit dus niet uit dat afgehaakte bezoekers uiteindelijk alsnog een actie uitvoeren en misschien wel een bestelling plaatsen.
Hoe kun je de prijs bepalen voor cost per clicks?
De prijs kun je op 2 manieren bepalen voor cpc. Eentje ervan is handmatig, hierbij overleg je met de adverteerder. En besluit je samen hoeveel je per klik aan de klant gaat betalen. Dit is soms handig als je niet teveel wilt betalen aan iemand. De andere optie is het automatische aanbieden. Bij deze methode kijkt Google naar bepaalde algoritmes en besluiten ze op die informatie welke prijs hanteert moet worden per klik. Op deze manier is er meer zekerheid en wordt alles gebaseerd op vorige betalingen. Het ligt eraan wat jou als bedrijf het beste ligt op dit gebied.