Wat is C.P.L.?
C.P.L. is een afkorting, deze afkorting staat voor ‘Cost Per Lead’. Om te begrijpen waar deze afkorting naar verwijst moet je eerst weten wat een lead is. Een lead is een benaming voor iemand die wellicht een klant wordt bij het bedrijf. Dit is bijvoorbeeld door het inschrijven voor een nieuwsbrief, het aanmaken van een account om de website te kunnen gebruiken of te kunnen bestellen of door de cookies te accepteren. Door deze inschrijvingen kunnen de doelgroepen beter gepeild worden en kunnen de juiste advertenties weer worden gegeven aan de juiste mensen.
Een lead is dus eigenlijk nog geen klant maar is dus ook geen bezoeker meer. Jouw doel als bedrijf is dat de bezoeker een klant wordt bij jouw bedrijf door advertenties en andere ‘lokmiddelen’. Het gaat er dus niet specifiek om dat een lead een aankoop moet maken bij jouw onderneming. Dit is uiteraard het uiteindelijke doel, maar dat doel neem je niet voor ogen bij deze methode. Het doel van een lead is het krijgen van informatie over de desbetreffende persoon. Deze informatie kan een E-Mail adres zijn, maar ook een telefoon nummer. Met deze gegevens kan een onderneming advertenties sturen naar de lead en op die manier aanzetten tot actie.
Wanneer er een C.P.L. lead is wordt er bij de lead iets aangeboden op basis van hun contactgegevens. Op deze manier kan er goed gericht worden gekeken naar wat de klant wil en ook op welke advertentie er geklikt wordt. Dit maakt voor een bedrijf ook duidelijk welke doelgroepen zij het beste bereiken met hun promotie. Een cost per lead uitbetaling voor de ondernemer is dus handig wanneer jij jouw klantenbestand wil uitbreiden en je wilt ontwikkelen.
Verschillen tussen C.P.L. en andere methodes
Bij cost per lead praat je dus over het verkrijgen van contactgegevens van een bezoeker, zodat jij de bezoeker vervolgens iets aan kunt bieden. Bij C.P.A. – Cost Per Action – betaal je de adverteerder wanneer er een gewenste actie wordt uitgevoerd. Op die manier betaal jij dus alleen wanneer er een actie wordt uitgevoerd. Bij C.P.C. – Cost Per Click – betaal je alleen als iemand ook daadwerkelijk op jouw advertenties/content klikt. Dit betekent dus dat er geen verdere acties uitgevoerd worden. Het kan zijn dat mensen wel op de advertentie klikken, maar verder niet geïnteresseerd zijn. Hier wordt clickbait veel voor gebruikt, zo krijg je veel clicks maar minder bekijks. Wanneer dit gebeurd betaal je dus wel, omdat er op de link geklikt is. Er zijn vele verschillende methodes die je kunt bekijken zodat jij de juiste keuze maakt voor jouw bedrijf. Ga dus goed op onderzoek uit, en bekijk welke methode voor jou het beste is.