Wat is een captcha?
Een captcha is een ingewikkeld systeem die je website beveiligd tegen allerlei dingen. Er zijn veel websites die bezocht worden door bots. En dit wil je niet hebben als website-eigenaar of bedrijf. Deze bots kunnen voor valse cijfers zoeken binnen je website bezoekers. Dit zorgt ervoor dat jij een verkeerd beeld hebt wat er allemaal gebeurt op je eigen website. De beveiliging van een captcha zorgt ervoor dat er gekeken wordt of een nieuwe bezoeker een bot is of een echt persoon. Dit doet hij door middel van iets te typen wat er staat of bijvoorbeeld plaatjes aan te klikken. Als je dit allemaal goed doet kom je op de website. Als dit meerdere keren fout gaat denkt de website dat je een bot bent. Meestal moet je dan eventjes wachten tot dat je weer op de website kan komen.
Voordelen en nadelen
Er zitten wel nadelen en voordelen aan een captcha voor je als website-eigenaar. Zo kan het natuurlijk niet zo fijn zijn als nieuwe mensen op je website willen komen en tijd moeten besteden aan deze test. Dit vinden sommige mensen niet erg, maar anderen dan weer wel. Een ander nadeel is dat sommige mensen deze test niet kunnen doen omdat ze bijvoorbeeld slecht ziend zijn. Op deze manier verlies jij dus clicks op je website. Een voordeel is dat je zeker weet dat de meeste bots worden tegen gehouden door de beveiliging. En op die manier heb jij geen vertekend beeld op het verkeer op je website.
Hoe is het ontstaan?
De captcha is bedacht in 1997, dit is bedacht omdat er al veel hackers waren die probeerde sommige websites te botten. Door de websites te bestormen met bots konden deze sites offline worden gehaald. Dit wil je dus echt niet hebben als bedrijf. Daarom is de captcha dus ontworpen. Toen waren het niet alleen plaatjes, maar waren het vervormde letters die je goed moest intikken. Dit is dus allemaal handig voor je. De beveiliging zorgt ervoor dat jij je verkeer op de website kunt vertrouwen. Hieruit kun jij veel informatie winnen en je website eventueel verbeteren op andere punten.