Wat is een publisher?
Een publisher staat ook eigenlijk wel voor een uitgever. Een uitgever zorgt ervoor dat jouw media verspreid kan worden. Dit is een extern bedrijf en die kan dit dan ook in grote hoeveelheden doen. In vergelijking met een klein bedrijf die doet dit meestal zelf. Het voordeel van een extern bedrijf is dat ze weten hoe ze dat moeten aanpakken. Eerst werden er super veel uitgevers gebruikt die ervoor zorgen dat er veel dingen worden, verspreidt. Maar door de verschuiving naar de online wereld is dit steeds minder geworden. Er zijn gelukkig wel veel online publishers die soortgelijke dingen doen op dit gebied. Vroeger werden uitgevers gezien als belangrijke bedrijven die veel kunnen betekenen voor je bedrijf. Zo werden vroeger uitgevers vooral gemaakt om bijvoorbeeld een bijbel te drukken en te verspreiden. Daarnaast werden er veel boeken gepubliceerd via deze uitgevers. Er zijn geen bewijzen echter voor deze machines.
Veel digitale uitgevers
Op het moment zie je meestal alleen digitale publisher dit komt doordat we met de tijd meegaan en er steeds minder dingen worden gedrukt. Er zijn nog een enkele uitgevers in Nederland die boeken drukken en bijvoorbeeld reclame en advertentie zoals folders voor bedrijven. Zo heb je veel mogelijkheden voor fysieke uitgevers om alsnog dingen te kunnen uitgeven. Maar in deze tijd zie je veel meer digitale uitgevers. Een digitale uitgever kan ook bijvoorbeeld veel content maken voor je bedrijf dit wordt dan gedaan via een marketing bureau. Dit wordt dan ook gezien als een digitale uitgever voor sommige. Daarnaast heb je natuurlijk ook te maken met auteursrecht en wordt hier ook nog eens misbruik van gemaakt. Zo heb je veel mensen die content van een andere publisher stelen. Dit is moeilijk te controleren, maar als iemand hiermee wordt gepakt heeft diegene wellicht wel een groot probleem. Er staan hier zware straffen op en het kan zijn dat je een boete krijgt van paar duizend euro. Dit wil je als bedrijf voorkomen en daarom is het belangrijk dat je hiermee rekening houdt als je content gaat schrijven voor een bepaald bedrijf.