Wat is epc?

Wat is epc?

Wat is epc?

EPC is een afkorting voor Earnings Per Click. Dit is een model aan de hand waarvan je betaald kunt worden als je bijvoorbeeld aan affiliate marketing doet. Heb je een advertentie op je website staan, dan kun je per keer dat iemand op de advertentie klikt betaald worden. Er zijn overigens ook andere betaalmodellen in het geval van affiliate marketing. Zo wordt er soms ook pas een bedrag uitgekeerd als er sprake is van een verkocht product. Door middel van cookies kan men vaak nagaan of een klant eerder al op jouw website is geweest. Die cookies blijven vaak een bepaalde tijd geldig, waardoor jij betaald krijgt als een klant binnen die tijd een aankoop doet.

Cost per Click

Net als EPC heb je ook CPC. Dit staat voor Cost per Click. Dit is hetzelfde principe, alleen gaat het nu om kosten. Heb je zelf bijvoorbeeld een advertentie geplaatst met Google Ads, dan betaal jet met CPC. Dit betekent dat je een bepaald bedrag zal betalen per keer dat iemand op de advertentie klikt. Het bedrag dat je dient te betalen is per zoekterm verschillend. Vaak wordt voor EPC en CPC nagegaan hoeveel je verdient of betaald voor 100 clicks. Dit omdat het vaak kleine bedragen betreft.

Een EPC afspreken

Vaak hebben bedrijven die aan affiliate marketing doen standaard al bedragen die ze betalen. Je kunt vooraf dus al inzien hoeveel je kunt verdienen met het EPC betaalmodel. Overigens is het ook mogelijk om zelf afspraken te maken met een affiliate wanneer je direct in contact komt met een bedrijf. Houd er wel rekening mee dat dit vaak tegen de richtlijnen van een affiliateplatform is. Ga dus goed na of dit toegestaan is als je al met een platform in zee bent gegaan.

 

Je kunt bijvoorbeeld onderhandelen over de EPC omdat jouw website erg specifiek is. Als de conversies hoger zullen liggen, is een affiliate wellicht ook bereid om meer te betalen. Het nadeel van het EPC-betaalmodel is voor een affiliate overigens dat de bezoekers nog niet direct tot conversies leiden. Soms is het daarom aantrekkelijker om af te spreken dat je betaald krijgt bij een conversie. Het bedrag dat je betaald krijgt per conversie ligt over het algemeen véél hoger dan wat je betaald krijgt per klik.