Wat is roas?

Wat is roas?

Wat is roas?

Een roas is een term die staat voor return on advertising spend. Dit betekent dat dit een methode is waarmee je de werking van een advertentie kan meten. Dit is natuurlijk heel erg belangrijk voor je bedrijf. Het is natuurlijk belangrijk dat je weet of de advertenties en reclames die je plaatst ook echt nut hebben en inslaan bij de bezoekers. Met deze informatie kan een bedrijf of onderneming eventuele advertenties aanpassen of zelfs verbeteren. Het berekenen van een roas is heel erg eenvoudig. Als een campagne bijvoorbeeld 20000 euro heeft opgeleverd en de kosten van de campagne waren 10000. Dan heb je een winst van 10000 euro dit is dus een ratio van 2:1. Om deze kosten goed te kunnen berekenen moet je alle kosten die je maakt tijdens de campagne hierbij op rekenen. Dit is dus ook de kosten van je werknemers, maar ook bijvoorbeeld materialen en software die je moet gebruiken om bijvoorbeeld een advertentie te maken. Het is belangrijk dat je roas ratio goed is. Dit betekent voor je bedrijf dat je goed marketing kan voeren. Het is dan ook handig dat je advertentie er ook goed uitziet en dat de gebruiker ook een actie kan uitvoeren. Daarom moet je letten op de regels van een advertentie. Zo mogen er geen spellingfouten in staan en moet de content kloppen met het bedrijf waarvoor je de advertentie maakt. Op deze manier heb je een grotere kans dat de roas klopt. En op deze manier kan je als bedrijf extra winst genereren. Dit is natuurlijk dan ook je einddoel.

Hoe weet je wat een goede roas is?

Het is niet bekend wat nou een echte goede roas is. In het algemeen is het al snel goed als je Quitte speelt. Dit komt doordat je niks verliest en ook geen winst maakt. Maar je hebt wel klanten erbij en je merknaam is uitgebreid. Op die manier heb je op lange termijn natuurlijk veel meer winst. Zo is het ook zo dat een nieuwe klant die terugkomt voor een ander product niet wordt meegerekend met de roas. Dit kan dan natuurlijk zorgen voor een vertekend beeld.