Wat is Earned media?
Earned media, dat is waar we je in dit artikel uitleg over gaan geven. Wanneer je niet goed weet wat dit betekent, dan gaat artikel jou absoluut verder helpen. Hier vind je namelijk alle informatie die je nodig zult hebben wanneer je alles over dit onderwerp wilt weten. Earned media is een begrip dat men in de online marketing steeds vaker terug ziet komen en dat is iets dat wij vrij logisch vinden. Dit is namelijk de content die wordt verspreid door mond-tot mond reclame en via de pers en openbare kanalen. Je kunt hiervoor betalen, echter zijn er ook alternatieven en deze kan je ook eenvoudig met elkaar combineren.
De definitie
We kunnen de definitie van dit begrip gemakkelijk omschrijven. Hier hebben we namelijk een mooi voorbeeld van. Stel nou dat jij een nieuwe pet gekocht hebt en al je vrienden hebben het er met elkaar over, deze pet ziet er geweldig uit. Een dag later bestellen meer mensen deze pet en plaatsen ze er een foto mee op social media. De persoon die de pet als eerste droeg heeft niks gedaan om ervoor te zorgen dat de pet door andere mensen gedragen werd en meer bereik kreeg via social media. Dit is een mooi voorbeeld van earned media, echter kan het ook op een andere manier. Normaliter gaat dit namelijk niet zo gemakkelijk.
Verschillende manieren
Een andere manier van earned media is wanneer klanten voor promotie zorgen van een product of dienst. Dit is natuurlijk top en als ondernemer waardeer je dit. Echter is dit ook iets dat gezien kan worden als onberekenbaar, je moet maar hopen dat je klanten dit doen. Wil je wat meer zekerheid? Dan zou je ook voor paid media kunnen kiezen, je betaalt dan iemand om een boodschap te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan het voorbeeld van de pet, alleen dan betaal je mensen met een bereik op social media hiervoor. Zij krijgen een gratis pet als zij er een foto mee plaatsen. De laatste variant waar we je graag meer over vertellen is owned media hierbij verspreid je via je eigen kanalen info over je product. Op deze manier bereik je eigenlijk vooral de mensen die al klant bij je zijn. Wanneer je kleding verkoopt kan dit interessant zijn.